Η απεικόνιση, η αναπαράσταση και η ερμηνεία του γεγονότος στην τέχνη είναι ανεξάντλητη. Η μεθοδικότητα στον χρόνο και την επιτέλεση του εγκλήματος και η μαζικότητά του, ως προς τον αριθμό των θυμάτων αλλά και την εκούσια ή εξαναγκαστική συμμετοχή στην αποπεράτωση της εξόντωσης, διεγείρουν και αμφισβητούν την πολιτική και ηθική ύπαρξη του ανθρώπου. Στα παρακάτω τέσσερα μυθοπλαστικά έργα οι αφηγητές είναι απομακρυσμένοι από το ίδιο το γεγονός, ωστόσο η έννοια της εξόντωσης του «άλλου», του «διπλανού», γίνεται κομμάτι της ταυτότητάς τους και μία φρικώδης υπενθύμιση της ανθρώπινης υπόστασής τους.
Γιαν Αντρέα Στάινερ, της Marguerite Duras
Εκδόσεις Λιβάνης, 1993
σελ.125
Στο σύντομο αυτό μυθιστόρημα, δείγμα της nouveau roman, η αφηγήτρια-συγγραφέας, ανάμεσα σε άλλα, ανακαλεί στη μνήμη της μια Εβραία της οποίας τα ίχνη χάθηκαν απ’ όταν ανέβηκε στο τρένο. Ό,τι γνωρίζουμε για αυτό το πρόσωπο είναι ελάχιστο. Η μνήμη της αφηγήτριας είναι θολή όμως πασχίζει να ανασυνθέσει το πρόσωπο της γυναίκας, τις κινήσεις, τις επιθυμίες της. Το πορτρέτο της είναι εξαϋλωμένο, όμως η παρουσία της, με έναν παράδοξο τρόπο, ζωντανή στη μνήμη του αναγνώστη.
Η ομορφάσχημη, του Νίκου Καχτίτση
Εκδόσεις Κίχλη, 2019
σελ. 229
Για την «Ομορφάσχημη» του Καχτίτση ξαναγράψαμε στο Artcore. Η εμπειρία του Ολοκαυτώματος είναι απωθημένη αλλά παρούσα σε όλη τη ζωή της Εβραίας Γερτρούδης Στερν.
Μπερλίν, της Άντζη Σαλταμπάση
Εκδόσεις Πόλις, 2017
σελ.112
Το μυθιστόρημα «Μπερλίν» είναι η γερμανική εμπειρία της αφηγήτριας. Γνωρίζουμε όπως εκείνη περπατά στην πόλη τις stolpersteine (λίθοι μνήμης), επιγραφές σε διαμερίσματα οι οποίες αναγράφουν το όνομα του Εβραίου ιδιοκτήτη τους και το στρατόπεδο στο οποίο εκτελέστηκε. Η αφηγήτρια σε ένα επεισόδιο της διήγησής της επισκέπτεται ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης. Το Ολοκαύτωμα πάντοτε θα επανέρχεται σαν ναυτία, διότι στους τόπους των εγκλημάτων ο χρόνος έχει κυλήσει αλλά το γεγονός είναι ακόμη εκεί.
Ποιήματα 1954-1985, του Γιώργου Ιωάννου
Τα ηλιοτρόπια των Εβραίων
Εκδόσεις Σφεντάμι, 2014
σελ. 136
Κάθε φορά που τρίζει η σκάλα μας,
«λες να ΄ναι αυτοί επιτέλους;» σκέφτομαι,
κι ύστερα φεύγω και με τις ώρες
κατακίτρινα ζωγραφίζω ηλιοτρόπια.Όμως αύριο ώσπου να ξεχαστώ,
στην αίθουσα αναμονής το τρένο
απ΄ την Κρακόβια θα περιμένω.Κι αργά τη νύχτα, όταν ίσως κατεβούν
ωχροί, σφίγγοντας τα δόντια
«αργήσατε τόσο να μου γράψετε»
θα κάνω δήθεν αδιάφορα.
Εισαγωγική εικόνα του άρθρου από τον διαδικτυακό τόπο «σαν σήμερα»