Θωμάς Λιούτας / About Author
Αποφοίτησε προσφάτως από την σχολή καλών τεχνών της Θεσσαλονίκης και προσπαθεί να ζωγραφίσει, να γράψει και να διαβάσει. Ο χρόνος θα δείξει αν θα καταφέρει κάποιο από τα τρία.
Για τον David Hockney, το σχέδιο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την αισθητική που χαρακτηρίζει τη ζωγραφική του, έχοντας κοινή γραφή και δομή. Πολλά σχέδιά του που έχουν εκτεθεί είναι οργανικό τμήμα του ευρύτερου έργου του, καθώς αποτελούν προσχέδια, μελέτες και εναλλακτικές εκδοχές από ζωγραφικά έργα του. Επομένως, η σχεδιαστική δουλειά του είναι ένα σύνολο που πρέπει να μελετάται σε συμφωνία με τη συνολική παρουσία του στον χώρο των τεχνών και ως μία ενότητα που προσφέρει στον θεατή μια νέα οπτική πάνω σε ένα ήδη γνωστό έργο.
Η έμφαση που δίνει ο Hockney στο σχέδιο έχει προκύψει από τη βαθιά έρευνα που έκανε στην παραστατική ζωγραφική ως καλλιτέχνης που πήγε κόντρα στο κυρίαρχο μέχρι τη δεκαετία του ’50 ρεύμα της αφαίρεσης. Με σκληρή δουλειά, η λεπτομερής παραστατική ζωγραφική επανήλθε στο προσκήνιο και αποθεώθηκε, αποκτώντας νέο βάθος και υπόσταση, μακριά από τον πληκτικό ακαδημαϊσμό, που είχε ήδη πεθάνει από τις αρχές του 20ού αιώνα.
Η έρευνα που έκανε τον οδήγησε σε ένα ύφος προσωπικό: λιτότητα και καθαρότητα στις φόρμες και το σχέδιο, αποτυπώνοντας μόνο τις απαραίτητες πληροφορίες, οι οποίες όμως έχουν αποδοθεί με προσοχή. Αυτή η λιτότητα που χαρακτηρίζει τα σχέδια του David Hockney δεν τα καθιστά «φτωχά», αντιθέτως είναι απόρροια της επίμονης μελέτης της ανθρώπινης μορφής και του περιβάλλοντος χώρου. Η άνεση με την οποία διαμορφώνει τη σύνθεση είναι εμφανής, καθώς πολλά σχέδια βασίζονται σε ελάχιστες δεξιοτεχνικές γραμμές, που περιγράφουν λακωνικά τη φιγούρα και επιτρέπουν στις κατά τόπους πιο έντονα επεξεργασμένες περιοχές να αναδεικνύονται μέσα στο σύνολο.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η εκφραστικότητα των μορφών που μεταφέρεται στον θεατή με ελάχιστες, ωστόσο, επαρκείς πληροφορίες. Πρόκειται συχνά για οικείους ανθρώπους του καλλιτέχνη, επομένως είναι έργα τα οποία έχουν και βιωματικό χαρακτήρα, καθιστώντας την εκφραστικότητα και το συναισθηματικό υπόβαθρο κύρια χαρακτηριστικά του έργου.
Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά αποδίδονται με εξαιρετική λεπτομέρεια και ακρίβεια στη γραφή του, με μονοκονδυλιές που ορίζουν φόρμες, σχήματα και ανατομικά στοιχεία. Αυτή η ελευθερία και η ακρίβεια είναι χαρακτηριστικό των ικανών σχεδιαστών και προκύπτει συνήθως έπειτα από εκατοντάδες ώρες επίπονης δουλειάς.