Anime + Manga = Osamu Tezuka
Γεννημένος το 1928 στην Osaka της Ιαπωνία, ο Osamu Tezuka (1928-1989) αποτελεί μέρος της γενιάς εκείνης, που έζησε την καταστροφή και τον πόνο που προκαλούν οι άνθρωποι μεταξύ τους και μάλιστα με τον πλέον άσχημο τρόπο, αφού η χώρα της Άπω Ανατολής βίωσε την φρίκη δύο ατομικών βομβών κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Σκοπός του λοιπόν, μετά το πέρας αυτού του εφιάλτη, ήταν να μπορέσει να διδάξει στον κόσμο τον αλληλοσεβασμό και την ειρήνη μεταξύ των ανθρώπων. Για τους ίδιους λόγους θα μπορούσε να ασκήσει το επάγγελμα της ιατρικής ως απόφοιτος της ιατρικής σχολής αλλά ευτυχώς για όλους όσους αγαπάνε τα μάνγκα και τα άνιμε ακολούθησε την αγάπη του για την σχεδίαση χαρακτήρων και την αφήγηση ιστοριών. Μεταξύ μας, βοήθησε και το γεγονός ότι μεγάλωσε σε μια οικογένεια, όπου ο πατέρας ήταν θερμός αναγνώστης, τόσο των τοπικών όσο και των διεθνών κόμικς και ότι η μητέρα του, τα διάβαζε στον ίδιο, όταν ήταν μικρός.
Το πρωταρχικό ερέθισμα για την σχεδίαση και απόδοση των ιστοριών του, του το πρόσφερε ο κινηματογράφος. Η κίνηση και το συναίσθημα του Hollywood ήταν ορισμένα από τα στοιχεία που προσπαθούσε να περάσει στον αναγνώστη. Θαυμαστής του Charlie Chaplin, του Walt Disney (από τον οποίο «υιοθέτησε» τα μεγάλα μάτια στους χαρακτήρες του) αλλά και του Max Fleischer (δημιουργός του Ποπάϋ και της Μπέτυ Μπου), ήταν αποφασισμένος να δημιουργήσει μάνγκα, όπου οι ιστορίες θα είναι τόσο ζωντανές όσο στις ταινίες. Να νοιώθει κάποιος ότι είναι μέρος της ιστορίας και όχι απλός αναγνώστης της. Και τα κατάφερε!!! Εντρύφησε στην τεχνική της ψευδαίσθησης της κίνησης μέσα από το flipbook, όπως και στη λήψη των εικόνων από διαφορετικές γωνίες, έτσι ώστε η δράση να κυλάει και να μεταφέρεται μεταξύ των σελίδων σαν να βλέπει κάποιος ταινία. Σημαντικό στοιχείο στην αίσθηση της κίνησης αποτελεί και η απόδοση του φόντου, παραμορφωμένου στα επιμέρους καρέ.
Και από τα μάνγκα πήγαμε στα άνιμε…
Δεν έμεινε όμως μονάχα στην σκηνοθεσία των μάνγκα. Η αγάπη του για την κίνηση των εικόνων τον ώθησε στο επόμενο βήμα του ως καλλιτέχνη, δηλαδή στην μεταφορά των ιστοριών του από τα μάνγκα στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Θεωρείται ο πατέρας των anime στην Ιαπωνία, αφού πολλά από τα σημαντικά του έργα καθιέρωσαν τα anime όχι μόνο στην Ιαπωνία αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Φυσικά, η διαχρονικότητα των έργων ως προς τα θέματά τους, αποτελεί και μία από τις παραμέτρους που τα έκαναν τόσο δημοφιλή, είτε μιλάμε για μάνγκα είτε για άνιμε. Ρομπότ ή καλύτερα ανδροειδή (ATOMBoy ή Tetsuwan Atomu), διαστημικές τεχνολογίες, ιατρικές υποθέσεις (Black Jack ή Burakku Jakku) αλλά και θέματα θρησκείας (Buddha) αποτελούν προβληματισμούς των καλλιτεχνών ανεξαρτήτως εποχής.
Και ως ένας δημιουργός που αγαπάει τις ιστορίες και τους χαρακτήρες του, όποτε θεωρούσε ότι εναρμονιζόταν η παρουσία του στη σκηνή, εμφανιζόταν κάπου εκεί κοντά στην δράση. Αν διαβάζοντας ένα μάνγκα ή βλέποντας ένα άνιμε, δεις μια μορφή με στρογγυλή μύτη, στρογγυλά γυαλιά και μπερέ αυτός είναι ο Osamu Tezuka.
Στα 40 σχεδόν χρόνια της δουλειάς του άφησε πίσω του 150.000 σελίδες έργου και σχεδόν 1000 χαρακτήρες. Δεν άρχιζε να σχεδιάζει, αν δεν είχε μια ιστορία που να αξίζει να την διαβάσεις.
Αυτό που προσπάθησα να εκφράσω στα έργα μου μπορεί να συνοψισθεί στο επόμενο μήνυμα: «Αγαπάτε όλα τα πλάσματα! Να αγαπάτε όλους τους ζωντανούς οργανισμούς!
Content Sources
- http://arthistory.about.com/od/namesoo/p/osamu.htm
Photo Sources
- http://www.factsanddetails.com/japan.php?itemid=735
- http://www.comicscube.com/2010/06/top-ten-most-influential-comics-artists_11.html
- http://www.tezukaenfrancais.com/
- http://www.japanese-arts.net/comics/comics_tezuka.htm
- http://www.tcj.com/tezuka-osamu-and-american-comics/tezukacomics-takarazuka_studio-manga_shonenjun1951/
- http://www.leprogres.fr/rhone/2011/03/14/festival-science-et-manga-toute-la-semaine-a-la-bibliotheque-de-la-doua-a-villeurbanne
- Gravett, P., 2004.Manga Sixty Years of Japanesse Comics.London: Laurence King.