Scroll Top

Βιβλιοθήκη

Οι ανεπιθύμητοι νεκροί, του Chris Lloyd

cover-oi-anepithymitoi-nekroi-tou-chris-lloud

Δύο πράγματα συνέβησαν την 14η Ιουνίου του 1940.

Τέσσερις άγνωστοι άντρες πέθαναν σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό κι ένας πέμπτος πήδηξε από ένα μπαλκόνι.

Ήταν και άλλα πράγματα που συνέβησαν την 14η Ιουνίου του 1940.

Παρίσι, 14 Ιουνίου 1940.

Οι Ναζί προελαύνουν στο Παρίσι.

Ο Εντί Ζιράλ, επιζήσας του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και αστυνομικός, βλέπει τον κόσμο γύρω του καταδικασμένο σε μία νέα εφιαλτική τάξη πραγμάτων.

Ο Ζιράλ αισθάνεται αμέτοχος παρατηρητής, ανήμπορος να αλλάξει την τροπή των πραγμάτων. Υπάρχει, όμως, κάτι που περνάει από το χέρι του: ο Ζιράλ θα προσπαθήσει να ανακαλύψει τον υπαίτιο για τη δολοφονία τεσσάρων «ανεπιθύμητων νεκρών», τεσσάρων προσφύγων, για το θάνατο των οποίων δεν νοιάστηκε κανείς.

Για να το κατορθώσει, ο Ζιράλ θα πρέπει να κινηθεί έξυπνα και προσεκτικά: το Παρίσι πλέον διαφέρει πολύ από την πόλη που τόσο καλά ήξερε κάποτε… Για να μάθει την αλήθεια και να απαιτήσει τη δικαιοσύνη σε έναν κόσμο όπου έχει χάσει το νόημά της, θα πρέπει να κινηθεί ανάμεσα στις δυνάμεις τόσο της Αντίστασης όσο και της Κατοχής, μεταξύ του ψέματος και της αλήθειας, καθώς και μεταξύ του τωρινού του εαυτού και του παλιού…

Το βιβλίο «Ανεπιθύμητοι νεκροί» του Chris Lloyd είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα το οποίο συνδυάζει άρτια μία έντονη αστυνομική πλοκή με ιστορικά στοιχεία και αναδεικνύει τη σκοτεινή πλευρά της Γαλλίας στην περίοδο της Κατοχής κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο κεντρικός ήρωας, ο αστυνόμος Εντί Ζιράλ, είναι ένας έμπειρος αλλά και παράλληλα καταβεβλημένος άνδρας, με βεβαρημένο ψυχολογικό υπόβαθρο λόγω της εμπειρίας του στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Εντί αντιμετωπίζει συχνά εσωτερικές συγκρούσεις, καθώς προσπαθεί να κρατήσει τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο καθήκον και τη δική του ηθική πυξίδα σε έναν κόσμο που καταρρέει γύρω του με ταχύτατους ρυθμούς.

Η ιστορία ξεκινάει με μια σειρά φόνων που σχετίζονται με πολιτικούς πρόσφυγες, οι οποίοι έχουν καταφύγει στη Γαλλία για να γλιτώσουν από τα καθεστώτα που τους καταδίωκαν στις χώρες τους. Ο Εντί καλείται να διαλευκάνει αυτή την υπόθεση, η οποία σταδιακά περιπλέκεται καθώς αποκαλύπτονται στοιχεία που συνδέονται με την εισβολή των Ναζί και την υποταγή της πόλης.

Ο πρωταγωνιστής, λοιπόν, εύλογα βρίσκεται παγιδευμένος σε ένα ηθικό δίλημμα, καθώς καλείται να προστατεύσει τα θύματα και να αποδώσει δικαιοσύνη, σε μια κοινωνία όπου η δικαιοσύνη έχει αρχίσει να χάνει το νόημά της. Ο χαρακτήρας του Εντί Ζιράλ είναι πολύπλοκος· ο ήρωας δεν είναι μόνο ένας αστυνομικός που λύνει υποθέσεις, αλλά και ένας άνθρωπος με συναισθηματικό βάθος και ηθικά διλήμματα. Έχει σημαδευτεί ανεξίτηλα από τα βιώματα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, και τώρα βρίσκεται αντιμέτωπος με έναν νέο, διαφορετικό πόλεμο, που δοκιμάζει την ψυχή του και την αίσθηση του καθήκοντος, φέρνοντάς τον στα άκρα της ανθρωπιάς του.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Lloyd παρουσιάζει την πάλη του Εντί με τις ενοχές και τις προσωπικές του αδυναμίες παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο πρωταγωνιστής έχει εμφανώς αδυναμίες και ελαττώματα, γεγονός που τον καθιστά πιο ανθρώπινο και αληθινό.  Το βάθος στον χαρακτήρα του πρωταγωνιστή προσδίδει μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην αφήγηση, καθώς ο Εντί δεν είναι ένας τυπικός «ήρωας» ενός στερεοτυπικού αστυνομικού βιβλίου, αλλά ένας τραυματισμένος άνθρωπος που προσπαθεί να βρει τον δρόμο του μέσα από εφιαλτικές συνθήκες. 

Ο Lloyd κατορθώνει να δημιουργήσει μια ζωντανή και άκρως καθηλωτική απεικόνιση της ατμόσφαιρας του Παρισιού λίγο πριν την κατοχή. Η σκοτεινή, καταθλιπτική περιγραφή της πόλης, σε συνδυασμό με την παρουσία των Ναζί, δημιουργεί ένα αίσθημα διαρκούς αγωνίας. Ο αναγνώστης μπορεί να νιώσει τον φόβο, την αβεβαιότητα, αλλά και την απόγνωση των ανθρώπων που γνωρίζουν ότι θα βρεθούν υπό τον ζυγό ενός αδυσώπητου κατακτητή.

Η μεγαλύτερη, ίσως, αρετή του βιβλίου είναι η αρμονική, αβίαστη κι έξυπνη σύνδεση των ιστορικών γεγονότων με τη μυστηριώδη αστυνομική πλοκή. Ο Lloyd παρουσιάζει έντεχνα την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι πρόσφυγες, την πολιτική της εποχής, αλλά και την ψυχολογία των απλών ανθρώπων στις πιο μελανές σελίδες της Ιστορίας. Ο Lloyd κατ’ αυτόν τον τρόπο προσδίδει άφθονη αυθεντικότητα και βάθος στη δομή του μυθιστορήματός του.

Ακόμη, η αφήγηση του Chris Lloyd είναι ζωντανή και μεστή: χρησιμοποιεί ρεαλιστική και καθηλωτική γλώσσα που αποδίδει εξαιρετικά την ατμόσφαιρα της εποχής και την ψυχολογική κατάσταση των ανθρώπων, με λιτό και δυνατό τρόπο, χωρίς περιττές «φανφάρες». Οι περιγραφές είναι προσεγμένες, ενώ οι διάλογοι κάνουν το κείμενο εύπεπτο αλλά και συναισθηματικά έντονο.

Η πλοκή εξελίσσεται με καλό ρυθμό, και ο Lloyd καταφέρνει να κρατήσει τον αναγνώστη σε εγρήγορση. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν στιγμές που η αφήγηση γίνεται αρκετά σκοτεινή και βαριά, ο συγγραφέας χειρίζεται την ένταση με μαεστρία, προσφέροντας στιγμές «ανάπαυσης» με ηπιότερες σκηνές περισυλλογής.

Προφανώς, το βιβλίο εστιάζει σε σημαντικά ηθικά και κοινωνικά ζητήματα που ανακύπτουν σε περιόδους πολέμου και ανασφάλειας: ο Lloyd εξετάζει τη θέση της δικαιοσύνης σε μια κοινωνία υπό κατάρρευση, την αξία της ανθρωπιάς, καθώς και την ανάγκη του ανθρώπου να διατηρήσει απεγνωσμένα την ηθική του ακεραιότητα ακόμη και όταν όλα γύρω του καταρρέουν.

Αυτά όλα τα θέματα είναι διαχρονικά και επίκαιρα, κάτι που καθιστά τη διήγηση  ελκυστική σε ένα ευρύτερο κοινό.

Οι «Ανεπιθύμητοι νεκροί» του Chris Lloyd είναι ένα άρτια δομημένο και εμπνευσμένο ιστορικό – αστυνομικό μυθιστόρημα που πετυχαίνει να συνδυάσει την αγωνία με το ψυχολογικό βάθος και τα ιστορικά γεγονότα. Η ατμόσφαιρα είναι άκρως υποβλητική, οι χαρακτήρες καλοδουλεμένοι, ενώ το ηθικό υπόβαθρο της ιστορίας δίνει στο βιβλίο ένα πρωτότυπο πλαίσιο. Ο τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας αποδίδει το κλίμα της εποχής και τη νοοτροπία των χαρακτήρων αξίζει αναγνώριση και κάνει το βιβλίο μοναδικό: ο Lloyd δεν διστάζει να εξετάσει βαθύτερα ανθρώπινα θέματα μέσα από μία πολυεπίπεδη πλοκή και, αναμφίβολα, η μίξη του ιστορικού και του αστυνομικού στοιχείου στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.

Οι ανεπιθύμητοι νεκροί, του Chris Lloyd

Μετάφραση: Βασίλης Κοντόπουλος
Εκδόσεις Μεταίχμιο
σελ. 520

6
Μοιράσου το