Βρετανική τηλεόραση: Όπως την είδαν, την βλέπουμε και θα την δείτε. Mέρος Γ: Misfits
Misfits: Οι ήρωες με τα πορτοκαλί
Το 2009 μια περίεργη καταιγίδα «χτυπάει» τη βρετανική τηλεόραση, αφήνοντας άφωνους κοινό και κριτικούς με την μίξη ακραίου χιούμορ και θρίλερ. Ο λόγος για το “Misfits“, μια σειρά που μέσα από τις 5 σεζόν που διήρκεσε έδωσε στην τηλεόραση μια νέα ώθηση προς μια αφήγηση ακραία όσο και ρεαλιστική στα πλαίσια της επιστημονικής φαντασίας.
Ο δημιουργός της σειράς, Howard Overman, έχοντας δουλέψει σαν σεναριογράφος σε σειρές όπως το “Merlin” και το “Ηotel Babylon” προτείνει στο Ε4, θυγατρικό κανάλι του Channel 4 που απευθύνεται σε νεανικό κοινό, την ιδέα του για μια πρωτοποριακή σειρά. Οι νέοι ηθοποιοί που πρωταγωνίστησαν στη σειρά, απέκτησαν αναγνωσιμότητα και αποχώρησαν από την σειρά είτε για να συνεχίσουν την καριέρα τους είτε για προσωπικούς λόγους. Οι αποχωρήσεις ήταν τόσες πολλές ώστε η σειρά βρέθηκε κάποια στιγμή με εξολοκλήρου νέο καστ. Την αρχή έκανε ο Robert Sheehan μεταπηδώντας στο μέσο του κινηματογράφου αλλά ο πιο γνωστός στο ευρύ κοινό είναι ο Iwan Rheon που αυτή την εποχή παίζει τον σαδιστή Ramsay Bolton στο “Game of Thrones“. Nathan Stewart-Jarrett, Lauren Socha και Antonia Thomas συμπλήρωναν την αρχική ομάδα της σειράς. Παρά τις απώλειες το “Misfits” κράτησε τη συνοχή του αλλά και το επίπεδο ποιότητάς του.
Μια ομάδα νέων, καταδικασμένων σε κοινωνική εργασία για μικρο-εγκλήματα, αποκτάει υπερδυνάμεις μετά από μία περίεργη καταιγίδα που εμφανίζεται ξαφνικά πάνω από την περιοχή τους. Σύντομα ανακαλύπτουν ότι δεν είναι οι μόνοι που απέκτησαν αυτά τα χαρίσματα. Σε κάθε επεισόδιο γίνεται ακόμα πιο φανερό ότι οι υπερδυνάμεις που απέκτησε ο κάθε άνθρωπος έχει να κάνει με κομμάτι του χαρακτήρα του ή με αυτά που πιστεύει για τον εαυτό του.
Tο “Misfits” δεν είναι το αντίπαλο δέος της Βρετανίας στη σειρά “Heroes” του NBC. Σατιρίζοντας την ατάκα του “Spiderman” – «με μεγάλη δύναμη έρχεται μεγάλη ευθύνη» – αποδεικνύει ότι η μεγάλη δύναμη μπορεί να φέρνει και ανευθυνότητα. Το γεγονός ότι κάποιος αποκτάει υπερδυνάμεις δεν τον μετατρέπει αυτόματα σε υπερ-ήρωα ή σε υπερ-κακό, δεν του αλλάζει τις καθημερινές του συνήθειες, ούτε τον κάνει αυτόματα υπερασπιστή αδυνάτων που χρησιμοποιεί ευφυή τεχνάσματα για να κερδίσει.
Παρά λοιπόν την απόκτηση υπερδυνάμεων, οι πρωταγωνιστές συνεχίζουν να είναι απλοί νέοι, με τα ελαττώματα, τα προτερήματα και τα κολλήματά τους. Για την ακρίβεια η αίσθηση που αφήνει η σειρά (σ.σ. σε μένα ιδιαιτέρως έντονα, όντας κάτοικος Ελλάδας και όχι Βρετανίας για να γνωρίζω προσωπικά αρκετό κόσμο ώστε να κρίνω) είναι ότι η εργατική και μεσαία τάξη της Βρετανίας, κατά πλειοψηφία, αποτελείται κυρίως από ανόητους και χωρίς παιδεία ή εκπαίδευση νέους. Σαφέστατα αυτό δεν τους καθιστά κακούς ή απολίτιστους αλλά σίγουρα τους κάνει πιο αφελείς και επιφανειακούς στις αντιδράσεις και τα θέλω τους.
Η αντιμετώπιση καταστάσεων ζωής και θανάτου καταλήγει να βγάζει μια σουρεαλιστική απόχρωση, καθώς οι χαρακτήρες τείνουν παράλληλα να ασχολούνται με τα προσωπικά τους προβλήματα. Οι έξυπνοι ρεαλιστικοί διάλογοι της σειράς “Misfits” μοιάζουν με πραγματικές καθημερινές συζητήσεις που θα έκαναν 20άρηδες μεταξύ τους, οι προβληματισμοί τους είναι απόλυτα κατανοητοί για άτομα της γενιάς τους.
Οι εναλλαγές ακραίου χιούμορ και θρίλερ ή κοινωνικού δράματος γίνονται με τόση μαεστρία που είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί απλά σαν μαύρη κωμωδία με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας. Με μια άψογη σκηνοθετική άποψη και εκπληκτικές μουσικές επιλογές, η σειρά καταφέρνει να περάσει τα μηνύματά της, τα οποία δεν είναι ούτε κλισέ αλλά ούτε συντηρητικές ηθικολογίες που έρχονται να απαντήσουν σε ψευτο-διλλήματα. Αυτό ακριβώς το γεγονός είναι που διαφοροποιεί το “Misfits” από οτιδήποτε έχει εμφανιστεί με παρόμοιο θέμα. Στο δίλημμα άσπρο ή μαύρο, καλό ή κακό καταφέρνει να απαντήσει πορτοκαλί, μπλε, πράσινο. Απόλυτα αληθινό όσο και ακραίο, κριτικάρει χωρίς ποτέ να κατακρίνει μια γενιά απορροφημένη στον εαυτό της, εξαρτημένη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου το σεξ και η υπέρμετρη κατανάλωση αλκοόλ, ακόμα και η χρήση ναρκωτικών, είναι μέρος της καθημερινής διασκέδασης, που, παρόλ’ αυτά, θέλει να βρει τον εαυτό της και να αφήσει το σημάδι της, αρνούμενη να ωριμάσει σύμφωνα με τα πρότυπα των παλαιότερων γενιών
Φιλική συμβουλή: Κατά την διάρκεια της σειράς θα δείτε αρκετά συχνά τους ήρωες να γράφουν στο κινητό τους. Τα μηνύματά τους μπορούσαν να τα δούνε οι θεατές ταυτόχρονα μέσω των λογαριασμών twitter και facebook που είχαν δημιουργηθεί ξεχωριστά για κάθε χαρακτήρα. Και αν αυτό πλέον σας φαίνεται αρκετά περίεργο για να το κάνετε, μπορείτε να παρακολουθήσετε τα δύο webisodes “Vegas Baby!” και “Erazer“.
Content Sources
- imdb.com
- tv.com
- channel4.com