Η Gucci φέρνει την άνοιξη στους κήπους της Φλωρεντίας
Μετά την απόρριψη της πρότασής του από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, για την πραγματοποίηση μιας επίδειξης μόδας στην Ακρόπολη τον περασμένο Φεβρουάριο, ο οίκος Gucci εξασφάλισε μια διαφορετική σκηνογραφία για την εκδήλωσή του. Στις 29 του ερχόμενου Μαΐου, 24 αίθουσες της Παλατινής Πινακοθήκης (Galleria Palatina), στον πρώτο όροφο του Παλάτσο Πίττι (Pallazzo Pitti) στη Φλωρεντία, θα φιλοξενήσουν για πρώτη φορά μια επίδειξη μόδας, την “Cruise 2018”, με την υπογραφή του σχεδιαστή Alessandro Michele. Οι συλλογές “Cruise” παρουσιάστηκαν στη Νέα Υόρκη το 2015 και στο Αββαείο του Westminster στο Λονδίνο το 2016. Στην Παλατινή Πινακοθήκη, η οποία φιλοξενεί τις συλλογές έργων τέχνης που συγκέντρωσαν οι Μεγάλοι Δούκες της Τοσκάνης από τον 16ο ως τον 19ο αιώνα, θα παραβρεθούν για την εκδήλωση 380 άτομα. Όπως επισήμανε ο διευθυντής της Πινακοθήκης Ουφίτσι Eike Smit, τα ιστορικά εκθέματα του μουσείου δε διατρέχουν κανένα κίνδυνο από το event, και μάλιστα θα είναι ασφαλέστερα απ’ ό,τι σε μια «κανονική κυριακάτικη δωρεάν επίσκεψη» του κοινού.
Ως αντάλλαγμα, ο οίκος θα χορηγήσει 2 εκατομμύρια ευρώ σε διάστημα τριών ετών για εργασίες αποκατάστασης του υψηλής επισκεψιμότητας Κήπου του Μπόμπολι (Giardino di Boboli), που απλώνεται πίσω από το ιστορικό ενδιαίτημα των Μεγάλων Δουκών και αποτελεί τμήμα του μουσειακού συνόλου του Παλάτσο Πίττι, στην περιοχή του Ολτράρνο. Εκτεινόμενος σε μια έκταση 33 εκταρίων (από τα οποία σήμερα είναι επισκέψιμα μόνο τα 20), ο Κήπος του Μπόμπολι είναι ένα ιστορικό πάρκο που περιλαμβάνει είδη φυτών απ’ όλο τον κόσμο καθώς και γλυπτικά σύνολα, κρήνες, τεχνητές σπηλιές και μουσεία. Ο μοναδικός αυτός ιστός αποτελεί προϊόν αλλεπάλληλων διαμορφώσεων από τις δυναστείες των Μεδίκων, των Αψβούργων-Λορένης και της Σαβοΐας, μεταξύ του 16ου και του 19ου αιώνα.
Σε συνέντευξη τύπου στις 4 Απριλίου, ο Marco Bizzarri, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Gucci μαζί με τον δήμαρχο της Φλωρεντίας Dario Nardella και τον διευθυντή του Ουφίτσι Eike Schmidt, ανακοίνωσε το τριετές σχέδιο αποκατάστασης, συντήρησης και αξιοποίησης του βοτανικού κήπου, με την επωνυμία «Άνοιξη του Μπόμπολι». Το πρότζεκτ θα υλοποιηθεί με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτιστικών Αγαθών/Δραστηριοτήτων και Τουρισμού και υπό την αιγίδα του Δήμου της Φλωρεντίας, σε συνεργασία με την Πινακοθήκη Ουφίτσι.
Ο διευθυντής των Ουφίτσι Eike Schmidt εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τη Gucci για την πρωτοβουλία της αποκατάστασης των «ιταλικών Βερσαλλιών», μετά από μια περίοδο εγκατάλειψης 30-40 ετών, που οφείλεται στην έλλειψη πόρων και προσωπικού. Ο δήμαρχος Dario Nardella θεωρεί μεγάλη τιμή για τη Φλωρεντία το έμπρακτο ενδιαφέρον μιας φίρμας που αποτελεί «επιτυχημένο πρεσβευτή της δημιουργικότητας και του ποιοτικού made in Italy».
Ο Υπουργός πολιτισμού Dario Franceschini δήλωσε:
Η μόδα είναι τμήμα της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ιστορίας της χώρας μας, όπου το γούστο, η κομψότητα και η καλαισθητική αγωγή αποτελούν μέρη της καθημερινότητάς μας. Ο δεσμός ανάμεσα στη μόδα και την τέχνη υπήρξε πάντα πολύ στενός και συχνά προσέφερε σαγηνευτικές και μοναδικές ευκαιρίες συνάντησης. Όπως συμβαίνει σήμερα με μια υψηλή φίρμα του ιταλικού στυλ που αποφασίζει μια σημαντική επένδυση σε ένα μεγάλο πολιτιστικό ίδρυμα με πλήρη σεβασμό στην αποστολή του. Θεωρώ ιδιαίτερα θετικό ότι αυτά τα δύο έξοχα επιτεύγματα, οργανικά μέρη του πολιτισμού και της δημιουργικότητας, συνδιαλέγονται με όλο και περισσότερη τόλμη.
Οι καθιερωμένες φανφάρες του δημόσιου λόγου για τον πολιτισμό, δε θα παρουσίαζαν κανένα ενδιαφέρον, αν δε φωτίζονταν με έναν ιδιαίτερο τρόπο από τον κυνισμό ενός ειρωνικού σχολίου του διευθύνοντος συμβούλου του οίκου Gucci Marco Bizzarri: «Προφανώς ο ελληνικός προϋπολογισμός είναι πιο σταθερός από τον ιταλικό…» Όπως παρατηρεί ο ιστορικός τέχνης Tomaso Montanari, σε ένα καυστικό κείμενό του στην ιστοσελίδα της Repubblica, το νόημα του αφηγήματος είναι σαφές: όποιος πένεται οφείλει να εκπορνεύεται.
Ο σχεδιαστής μόδας Alessandro Michele εμπνέεται από την τέχνη της Αναγέννησης. Ωστόσο, διερωτώμενος τι σόι «διάλογος» μπορεί να πραγματοποιηθεί ανάμεσα στα φορέματα Gucci και τις Παναγίες του Ραφαήλ, ο Montanari σημειώνει: «Η πολιτιστική κληρονομιά είναι ένα παράθυρο μέσα από το οποίο μπορούμε να αντιληφθούμε ότι υπήρξε ένα διαφορετικό παρελθόν και επομένως θα είναι εφικτό ένα διαφορετικό μέλλον». Η μετατροπή του μουσείου σε πασαρέλα σηματοδοτεί τον θρίαμβο της ευτέλειας του παρόντος επί ενός ιστορικού παρελθόντος που υφίσταται την ομογενοποιητική ισοπέδωση του κυρίαρχου ιδεολογικού αφηγήματος.
Content Sources
- Tomaso Montanari, L'articolo 9: una rivoluzione (promessa) per la storia dell'arte, στο Costituzione incompiuta. Arte, paesaggio, ambiente, T. Montanari (επιμ.), Einaudi, Τορίνο, 2013, σσ. 9-55
- Maurizio Francesconi – Alessandro Martini – Luana De Micco, Dopo il Colosseo, l'Arena di Verona. Così la moda usa l'arte, Il Giornale dell'Arte, αρ. 373, Μάρτιος 2017 http://www.ilgiornaledellarte.com/articoli/articoli/2017/3/127448.html
- Firenze, Gucci sceglie la Galleria Palatina di Palazzo Pitti dopo il no di Atene per il Partenone, La Repubblica, 4 Απριλίου 2017 http://firenze.repubblica.it/cronaca/2017/04/04/news/firenze_gucci_sfilera_alla_galleria_palatina_di_palazzo_pitti-162165935/
- Laura Lombardi, Firenze, due milioni da Gucci per sfilare nella Galleria Palatina, Il Giornale dell'Arte, 6 Απριλίου 2017 http://www.ilgiornaledellarte.com/articoli/2017/4/127594.html
- Valentina Silvestrini, Gucci tira fuori 2 milioni e a Firenze restaura il Giardino di Boboli, Artribune, 5 Απριλίου 2017 http://www.artribune.com/arti-visive/archeologia-arte-antica/2017/04/gucci-firenze-restauro-giardino-di-boboli/
- Giardino di Boboli, Gucci finanzia il restauro con due milioni di euro, La Nazione, 4 Απριλίου 2017 http://www.lanazione.it/firenze/cronaca/gucci-boboli-1.3015554