Scroll Top

In a Cinemanner of Speaking

Όλα ήταν Σινεμά | Τελετή Λήξης 59ου ΦΚΘ

feature_img__ola-itan-sinema-teleti-liksis-59ou-fkth
Σε μια ζεστή και κατάμεστη από κόσμο αίθουσα, στο ιστορικό Ολύμπιον της Αριστοτέλους, έπεσε το βράδυ της Κυριακής με μια λαμπρή και δωρική γιορτήη αυλαία του εξαιρετικά γόνιμου 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η λιτή μα καθόλα εντυπωσιακή τελετή λήξης της διοργάνωσης παρουσιάστηκε από τον ταλαντούχο ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Νανούρη και αποτέλεσε μια από κάθε άποψη επιτυχημένη και υμνητική συγκέντρωση για το ίδιο το σινεμά. Κι όλα ήταν όντως σινεμά!

Με τουλάχιστον 500 προβολές 253 συνολικά ταινιών, με αθρόα προσέλευση θεατών που λατρεύουν τον καλό κινηματογράφο, προσεχτική επιλογή σημαντικότατων έργων, επίμονη εξερεύνηση στο σινεμά όλου του πλανήτη (από τα ταλαιπωρημένα μετασοσιαλιστικά Βαλκάνια και τον Ευρωπαϊκό Βορρά, μέχρι τα βάθη της Ανατολής και την Νότια Αμερική), πρεμιέρες, αφιερώματα, συζητήσεις και δεκάδες παράλληλες δράσεις που γεφύρωσαν νοηματικά και πρακτικά τις καλές τέχνες, το φετινό Φεστιβάλ μας αποχαιρέτησε με τον τρόπο που του έπρεπε. Αφού έγιναν οι κατάλληλες συστάσεις και απονεμήθηκαν τα βραβεία από σημαίνοντα πρόσωπα του πνεύματος, της τέχνης και της πολιτικής, η γιορτή επισφραγίστηκε με την προβολή του συναρπαστικού “Girl” του μόλις 27χρονου Βέλγου Lukas Dhont που απέσπασε τέσσερα μεγάλα βραβεία -σκηνοθεσίας, ερμηνείας, Queer Palm και Fipresci- στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του προσφάτου Φεστιβάλ των Καννών. Περισσότερα όμως για την εν λόγω εξαιρετική ταινία, η οποία αποτελεί και την επίσημη πρόταση του Βελγίου για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, σε κριτική που θα δημοσιευτεί σύντομα στη σελίδα.

Τα Βραβεία

Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα

Την κριτική επιτροπή συναποτελούσαν οι:

  • Sandraden Hamer, διευθύντρια του EYE Filmmuseum (Ολλανδία)
  • Radu Jude, σκηνοθέτης (Ρουμανία)
  • Fatemeh Motamed-Arya, ηθοποιός (Ιράν)
  • Συραγώ Τσιάρα, ιστορικός τέχνης και διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Ελλάδα)
  • Alfonso de Vilallonga, συνθέτης (Ισπανία)

Το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας «Θόδωρος Αγγελόπουλος» (Χρυσός Αλέξανδρος),το οποίο και συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 8.000 €, απονεμήθηκε φέτος από την Υπουργό Πολιτισμού κι Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά στο σαγηνευτικό “Ray and Liz”, το σπουδαίο, αυτοβιογραφικό δράμα του πρωτοεμφανιζόμενου στο κινηματογραφικό στερέωμα Richard Billingham. Ο πολυβραβευμένος Βρετανός φωτογράφος, συνέθεσε με απλά μα γνήσια υλικά ένα υπαρξιακό ντοκουμέντο της σκληρής παιδικής του ηλικίας. Συλλέγοντας τις συνταρακτικές του αναμνήσεις και τα συναισθήματα μιας ολόκληρης ζωής, αποτύπωσε στο φακό με συγκλονιστικό τρόπο το βίωμα μιας ενηλικίωσης με δυο αλκοολικούς και αδιάφορους γονείς.

Το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής (Αργυρός Αλέξανδρος) απονεμήθηκε στο κινηματογραφικό ντεμπούτο της Γερμανίδας Eva Trobisch και στην ταινία της “All Good”. Πρόκειται για μια στοχαστική ελεγεία της ατομικής αξιοπρέπειας. Με μια ψυχρή και ήσυχη κινηματογράφηση, η δημιουργός αναζητά μέσα από μια γυναίκα που πέφτει θύμα βιασμού (Aenne Schwartz) τα όρια της γυναικείας ταυτότητας και τη λυτρωτική σωτηρία της ανθρώπινης υπόστασης. Μια ταινία-ντοκουμέντο της μίας και μοναδικής αλήθειας: πως «η σιωπή δεν είναι λύση». Η ίδια ταινία απέσπασε κι ένα δεύτερο σημαντικό βραβείο, καθώς η εκπληκτική Aenne Schwartz μοιράστηκε το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας με την επίσης συγκλονιστική Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου για την ερμηνεία της στην ταινίας «Η δουλειά της» του Νίκου Labôt

Η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου στην ταινία «Η δουλειά της»

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία (Χάλκινος Αλέξανδρος), απονεμήθηκε στον Ταϊλανδό Phuttiphong Aroonpheng για την εξαιρετική ταινία του “Manta Ray” («Διαβολόψαρο»), που πραγματεύεται μέσω μιας αλληγορικής ιστορίας ευσπλαχνίας τη σημασία της φιλοξενίας και της αλληλεγγύης στις μέρες μας. Η ίδια ταινία ήταν μια από αυτές που ξεχώρισαν και σ’ όλη τη βραδιά, κερδίζοντας επίσης το Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης για την καταπληκτική και ατμοσφαιρικότατη φωτογραφία του Nawarophaat Rungphiboonsophit (το όνομά του προκάλεσε κάποιες στιγμές αμηχανίας στο κοινό και τους παρουσιαστές) καθώς και το Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες».

Το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας κέρδισε ο καθηλωτικός Jacob Cedergren για την πολύ μεστή ερμηνεία του στη μεγάλη συμμετοχή του Φεστιβάλ, το καταιγιστικό δανέζικο θρίλερ “The Guilty” του Gustav Möller.

Την Πρώτη Ειδική Μνεία απέσπασε μία από τις τρεις ελληνικές συμμετοχές του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του Φεστιβάλ, η γλυκιά -πολιτικής κοπής- κωμωδία του Μάριου Πιπερίδη «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ», που κατάφερε να αγγίξει με ευαισθησία κι άπλετο χιούμορ μια έκρυθμη και ασταθή πολιτική πραγματικότητα του σήμερα, το Κυπριακό ζήτημα.

Η Δεύτερη Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο βραζιλιάνικο “Socrates” του Alex Moratto που στήθηκε αρτιότατα μ’ ένα γλίσχρο προϋπολογισμό (κάπου κοντά στα 20.000 δολάρια) και με νέους ανθρώπους από 16 έως 20 ετών, αποδεικνύοντας περίτρανα πως ένα βαθύ και ρηξικέλευθο κοινωνικό μήνυμα μπορεί να δοθεί και να φτάσει στο κοινό με τους πιο ανέξοδους τρόπους. Έχει βαρύνουσα σημασία για μένα το γεγονός πως η απονομή του συγκεκριμένου βραβείουσηματοδοτήθηκε σε σχέση με την πρόσφατη εκλογή ενός ακροδεξιού «πολιτικού» στην Προεδρία της Βραζιλίας, κάνοντας έτσι κι επισήμως ένα σημαντικότατο όσο κι ελπιδοφόρο σχόλιο για τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Στα υπόλοιπα αναφέρουμε εν συντομία:

Το Βραβείο Virtual Reality κέρδισε η ταινία “Battlescar” των Nico Casavecchia και Martin Allais, ΗΠΑ.

Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) απένειμε το Βραβείο για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία “Sofia” της Meryem Benm’ Barek ενώ το Βραβείο για Ελληνική Ταινία του Τμήματος Ελληνικού Κινηματογράφου πήγε στην ταινία «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή.

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου επέλεξε να απονείμει το Βραβείο της στην ταινία: «Ακίνητο ποτάμι» του Άγγελου Φραντζή, υπερθεματίζοντας εύστοχα την καθοριστική σημασία των αντιθέσεων σ’ ένα κινηματογραφικό έργο και τη σημασία που έχουν οι αντιθέσεις αυτές στο λειτουργικό ρόλο μιας ταινίας.

Η ΕΡΤ απένειμε Πρώτο Βραβείο (που συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των 3.000€) στην ελληνική ταινία «Καταφύγιο ΙΙ: Το μονοπάτι του πάγου» του Χρήστου Νικολέρη, που κέρδισε το βραβείο κοινού Fischer και το Δεύτερο Βραβείο (που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000€) στην ελληνική ταινία «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή, που κέρδισε το βραβείο της επιτροπής FIPRESCI.

«Καταφύγιο ΙΙ: Το μονοπάτι του πάγου» του Χρήστου Νικολέρη
«Παύση» της Τώνιας Μισιαλή

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) απένειμε το Βραβείο για την Ταινία Πρωτοεμφανιζόμενου Έλληνα Σκηνοθέτη ή Ελληνίδας Σκηνοθέτιδας που έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ (μαζί με 5.000€) στην ταινία “The Waiter” στου Στηβ Κρικρή, ένα από τα φιλμ που αναμέναμε ιδιαίτερα στο Επίσημο Πρόγραμμα κι έκανε πράγματι δύο συνεχόμενα soldoutsστις προβολές του.

Στην ίδια ταινία, και συγκεκριμένα στον location manager αυτής Δημήτρη Χαλκιαδάκη, απονεμήθηκε και το Βραβείο Best Location αξίας 1500€ από τη Διεύθυνση Hellenic Film Commission του ΕΚΚ.

Το «The Waiter» του Στηβ Κρικρή ήταν μια από τις πολυαναμενόμενες συμμετοχές του Φεστιβάλ

Οι φοιτητές των δύο Πανεπιστημίων της πόλης, απονέμοντας τα δύο Βραβείο Νεότητας, χάρισαν το Βραβείο της Καλύτερης Ταινίας στη «Η δεξιά τσέπη του ράσου» του Γιάννη Β. Λαπατά και το Ειδικό Βραβείο στην ταινία “Scopophilia” των Ναταλία Λαμπροπούλου και Ηλέκτρα Αγγελετοπούλου.

Το Mermaid Award, ένα ανεξάρτητο βραβείο για την καλύτερη ταινία LGBTQI θεματικής, απονεμήθηκε στην ταινία “Socrates” του Alex Moratto.

Η βασισμένη σε μυθιστόρημα «Δεξιά τσέπη του ράσου»

Το Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού (το σημαντικότερο για μένα βραβείο της βραδιάς!) απονεμήθηκε στην ταινία “The Guilty” του Gustav Möller ενώ το αντίστοιχο Βραβείο για Ελληνική Ταινία (Μιχάλης Κακογιάννης) κατέληξε στο “Καταφύγιο ΙΙ:Το μονοπάτι του πάγου” του Χρήστου Νικολέρη. Για το Τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια», το Βραβείο Κοινού FISCHER απέσπασε η ταινία “Butterflies” του Τούρκου Tolga Karacelik, ενώ για το τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες»,το κοινό επέλεξε το “A Twelve-Year Night” του Alvaro Brechner.

Ελπίζω μέσα απ’ την καρδιά μου να απολαύσατε στο έπακρο αυτό το δεκαήμερο!

Τα λέμε σύντομα.

1
Μοιράσου το